Kärlek med ord och foton

Jag tror inte på gud, jag tror på änglarna

Min frukost..

5:2 Dieten Permalink1
 
 

Minus 1,3kg..

5:2 Dieten Permalink0
Från i tisdags har jag gått ner 1,3kg ;) jag vet att man inte ska väga sig varje dag men när jag såg minus redan efter en dag så kunde jag inte låta bli att väga mig igen nästa dag.. jag är supertaggad och längtar till nästa vecka ;) Ikväll ska jag göra mig en god tonfisksallad till idol :D Trevlig helg!

5:2 dieten, början..

5:2 Dieten Permalink0
Mina vänner på facebook har fått se många statusar som handlar om min diet som är 5:2 dieten.. Jag har bara hållt på en vecka och jag är positivt överraskad.. både över mig själv och på själva dieten.. Visst har det hänt att man varit nära på att lägga av då man är som hungrigast på dessa fastedagar.. men envis som jag är så har jag inte gett upp ;) på en vecka har jag redan gått ner 1 kg och planen är att tappa 1 kg i veckan eller mer.. jag hoppas kunna hålla detta tempo :P Jag kör mina fastedagar måndag och torsdag.. kör pw i högt tempo 3 dagar i veckan.. skulle kunna öka ut det ;) plus lite övningar här hemma för att hålla igång lite :) helgerna ska jag inte göra något ;)
 
 
Så här går det till: Under de två fastedagarna äter du få kalorier uppdelade på ett eller flera mål under dagen. Du kan fasta vilka dagar du vill men inte två dagar efter varandra. Fastar man två dagar i rad ställer kroppen in sig på svält och ämnesomsättningen sänks. Kvinnor får äta 500 kcal per dag och män kan äta 600 kcal per dag. En del föredrar att äta två större mål medan andra hellre äter fler mindre mål.
 
När man äter ”normalt” dvs. för män ca 2400 kcal/dag och för kvinnor ca 2000 kcal/dag så kommer cellerna i kroppen hela tiden att befinna sig ett slags stressläge där nya celler hela tiden bildas utan att de gamla repareras.
 
 
Hälsovinsten är inte bara att gå ner i vikt. Studier har visat att de som äter enligt 5:2 metoden även får en minskad benägenhet att få cancer, demenssjukdomar som Alzheimers  och många andra välfärdssjukdomar.  Att risken för åldersrelaterade sjukdomar minskar beror på att IGF1-nivån i kroppen sjunker. IGF1 är ett insulinliknande tillväxthormon som spelar stor roll när det gäller förekomsten av cancer, hjärt-kärlsjukdomar och demens. Studierna är dock baserade på djur så det återstår att se vad aktuella studier på människor som fastar på detta sätt visar.
 
 
Du går ner i vikt genom att du äter färre kalorier på en vecka och genom att fettförbränningen blir mer effektiv utan att du riskerar näringsbrist eller nedbrytning av muskler. Känn efter vilka dagar som passar dig bäst och hur du vill dela upp kalorierna under fastedagarna. Testa exempelvis att köra fastedagar måndag och torsdag och äta en liten frukost, en större lunch och en liten middag som sammanlagt skall ge dig 500/600 kcal. Du kan också bara äta en eller två måltider per dag.
 
 
Många upplever att de kan tygla hungerskänslorna bättre om de håller sig till mat med lågt GI. Hoppa över snabba kolhydrater som finns i mjöl, pasta, ris, potatis, flingor, juice och livsmedel som innehåller socker. Det kan också vara en bra idé att hoppa över söta frukter under fastedagarna då många upplever att frukt triggar hungerkänslorna.
 
 
Obs! 5:2 metoden är inte lämplig för alla.  Du som är mager, elitidrottare, diabetiker, gravid eller ammar bör inte följa dieten. Metoden är inte lämplig för barn.
Till top